غار خربس قشم، جاذبه ای عجیب در قشم


قشم را باید جزیره عجیب و غریب ها دانست چرا که شما با رفتن به قشم به جاذبه هایی پا میگذارید که مانندش در هیچ کجا دنیا پیدا نخواهد شد، یکی از همین جاذبه ها غار خربس می باشد که در جزیره قشم قرار گرفته.
تاریخچه غار خربس قشم روایات گوناگی دارد برخی میگویند، این مکان متعلق به دوران ماد است و برخی دیگر میگویند زرتشتیان از آن به عنوان استودان (استخوان دان) استفاده میکردند.
روایت دیگری هم هست که میگوید…

اگر دلتان میخواهد که بیشتر درباره غار خربس قشم بدانید با یگانه گشت و ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه ای مختصر از غار خربس قشم

روایت اول:
داستان از اینجا آغاز می‌شود که، در گذشته‌های بسیار دور یعنی در زمان سلسله‌ای به نام ماد که آئینشان مهر پرستی بود، سرکردگان ماد که در جنوب ایران زندگی میکردند، تصمیم به ساخت مکانی گرفتند که بتوانند در آنجا به راز و نیاز و اعمال دینی خود بپردازند.
سرانجام تصمیم بر این شد که داخل غار را کنده و راهرو و دالان‌هایی را جهت این امر بسازند. این روایت اول …
اما روایت دوم:
در روایت دوم اینطور آمده که، زرتشتیان باعث به وجود آمدن چنین غاری شده‌اند. اگر مطلب دخمه زرتشتیان یزد را مطالعه کرده باشید، میدانید که زرتشتیان، اجساد مردگان خود را به بالای کوهی میبردند تا خوراک لاشخورها شوند.
بعد از این که بدن آنها از بین رفت، استخوان آنها را داخل چاهی قرار میدادند که نامش استودان یا استخوان‌دان بود، تا استخوان‌ها به مرور زمان از بین بروند. در مورد غار خربس نیز چنین کاربردی را در نظر گرفته بودند، یعنی استودانی برای استخوان‌های باقی‌مانده مردگان.
و روایت سوم:
روایت سوم کمی با دو روایت قبل متفاوت است. میگویند در زمان‌های گذشته مردم برای اینکه از شر دشمنان و دزدان دریایی (همانطور که میدانید غار خربس در کنار دریا واقع شده است) در امان بمانند، شروع به کنده‌کاری در دل کوه کردند.
بعد از چند سال این دالان‌ها را ساختند تا بتوانند در این مکان جان خود و خانواده‌های خود را حفظ کنند. البته مردان سرزمین به جنگ با دشمنان میرفتند و فقط سالخوردگان و کودکان و زن‌ها در این غار، پناه میگرفتند.
*نکته:البته هنوز در بین تاریخ‌نگاران و باستان‌شناسان درستی هر کدام از این روایات، به طور کامل مشخص نشده است، اما میتوان گفت این موارد، درست‌ترین روایاتی است که درباره غار خربس گفته شده است.
غار خربس قشم در 27 دی ماه 1377، با شماره 2197 جز آثار ملی شد.
یک مورد را نیز باید اضافه کنیم، چون ممکن است در زمان بازدید از غار خربس با آن روبرو شوید، پس بهتر است که این موضوع را نیز بدانید.
زمانی که شروع به بازدید از غار خربس قشم میکنید ممکن است با صدفهایی روی دیوارها مواجه شوید، این موضوع را نیز باستان شناسان اینطور تفسیر کرده اند که
… ممکن است غار خربس و کوهی که این دالان‌ها و سوراخ‌ها در آن غار گرفته‌اند از زیر آب بیرون آمده باشند چرا که تعداد قابل توجهی صدف دریایی روی دیوارهای غار وجود دارند که نشان میدهد این غار قبلا زیر آب بوده است.

معماری غار خربس قشم

این را باید اشاره کنیم که شما با غاری دو طبقه روبرو هستید، این یکی از موضوعاتی است که این غار را عجیب میکند. غار دو طبقه خربس قشم.
هر طبقه از این غار کاربری مخصوص به خود را داشت. طبقه اول راهروها و دالان‌ها و اتاق‌هایی وجود دارد که محل رفت و آمد و زندگی مردم آن زمان بوده، البته درون هر اتاقی منفذی به بیرون وجود دارد که کاربری پنجره داشته که نور بتواند وارد اتاق شود.
طبقه دوم غار را تالاری تشکیل داده که مساحت آن را 25 متر مربع تخمین زده اند، این تالار بیشتر به منظور نیایشگاه مورد استفاده قرار میگرفته.
ارتفاع  دیوارهای بنا، به حدود 30 متر میرسد و تقریبا اندازه یک ساختمان 7 الی 10 طبقه می‌باشد.
درون غار ممکن است با شمایلی روبرو شوید که کنده‌کاری‌هایی در دل کوه هستند، شکل‌هایی به صورت شمایل انسان، چهره و یا برخی حیوانات. این شکل‌ها بیشتر مربوط به همان دوران ماد است که مردم در این مکان زندگی و به نیایش مشغول بودند.

غار خربس قشم را نام دیگری هم هست که آن را خوربس نیز مینامند.

دانستنیهایی درباره غار خربس قشم

  • غار خربس در نزدیکی روستایی به نام رمچاه قرار دارد که در 13 کیلومتری مرکز شهر قشم قرار گرفته و میتوانید این مسیر را در مدت زمان 15 دقیقه طی کنید.
  • همیشه دو عقاب بر فراز غار خربس در حال پرواز هستند.
  • ممکن است در داخل غار با چند خفاش هم روبرو شوید.
  • در کنار محوطه غار، پارکینگ و غرفه‌های فروش صنایع دستی قشم نیز موجود هستند.
  • به این غار خوربس هم میگویند چرا که به استفاده‌ای که داشته نزدیک بوده. این غار در گذشته محلی برای خورشید پرستان بوده.

راستی این مطلبو نباید از دست بدی: جاذبه های قشم

بهترین زمان بازدید از غار خربس قشم

همانطور که میدانید، در تابستان هوای قشم بسیار گرم بوده و البته مرطوب. بنابراین فصل تابستان اصلا فصل مناسبی برای سفر به قشم و غار خربس نیست.
بهترین زمان سفر به قشم و همینطور بهترین زمان بازدید از غار خربس قشم، دو فصل پاییز و زمستان می‌باشد.
البته اوایل بهار یعنی فروردین‌ماه هم زمان بسیار مناسبی برای سفر به قشم است اما تراکم جمعیت بسیار بالا بوده و ممکن است به راحتی نتوانید از جاذبه های قشم و همینطور خود غار خربس قشم بازدید داشته باشید.

آدرس و ساعات بازدید و قیمت ورودی غار خربس قشم

آدرس و ساعات بازدید : غار خربس قشم در نزدیکی روستای رمچاه قرار گرفته و با مرکز شهر قشم فقط 15 دقیقه با تاکسی فاصله دارد برای بازدید از این جاذبه از ساعت 09:00 صبح الی 17:00 میتوانید اقدام کنید.
هزینه ورودی : هزینه‌ای که برای ورود به غار خربس باید پرداخت کنید، 5000 تومان می باشد البته ممکن است برای گردشگران خارجی تفاوت داشته باشد.
مدت زمان مورد نیاز برای بازدید : برای بازدید از غار خربس قشم زمان مورد نیازی که توصیه شده است بین 45 دقیقه تا 1 ساعت می‌باشد.
غار خربس قشم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383