شهر تفت یزد، معروف به دراز شهر ایران


در این مطلب قصد داریم شما را با یکی دیگر از شهرهای زیبا و در عین حال کهن استاد یزد آشنا کنیم، شهر تفت. این شهر در 20 کیلومتری مرکز شهر یزد قرار گرفته و به عنوان شهری ییلاقی در بین مردم استان شناخته می‌شود.
شهر تفت را، به چند نام در ایران میشناسند، دراز شهر ایران، شهر کوه عقاب و یا شهر انار ایران البته شهر انار ایران لقب برخی دیگر از شهرهای ایران‌‎زمین نیز می‌باشد مانند ساوه. البته که انار تفت هم بسیار معروف و هم به شدت خوشمزه می‌باشد.
قدمت شهر تفت را دقیق نه کسی توانسته پیدا کند و نه کسی تا کنون به آن اشاره کرده، اما گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که میگویند این شهر قبل از اسلام به وجود آمده اما …
اگر دلتان میخواهد که بیشتر درباره شهر تفت یزد بدانید با یگانه گشت و ادامه این مطلب همراه ما باشید. 🔻🔻🔻

تاریخچه‌ای مختصر از شهر تفت

میدانید که تاریخچه شهر یزد بسیار غنی است و در برخی روایات به این موضوع اشاره شده است که تاریخ یزد به هزاران سال قبل از ظهور اسلام برمیگردد و زمانی بوده که تمام مردم این دیار زرتشتی بودند و اهورا مزدا را به عنوان خدای خود می‌پرستیدند.
نکته جالب اینجاست که در کتب تاریخی که در مورد یزد و شهرهای اطراف آن نوشته شده، نام شهر تفت هم در کنار این شهر تاریخی آمده است. این بدان معناست که تفت نیز نه تنها میتوانسته خود به عنوان شهری بزرگ شاخته شود بلکه میتوان فهمید که در کنار یزد، تفت هم تاریخی غنی دارد.
تاریخ تفت به زمانی برمیگردد که حتی یزد نیز نامی دیگر برای خود داشت و این شهر را ایساتیس میخواندند اما تفت از همان گذشته به همین نام خوانده میشد البته در اوستا نام این شهر تفته بوده که تقریبا نزدیک به تلفظ کنونی این شهر می‌باشد.
درباره تفت، دیگر چه گفته شده؟
تاریخ تفت را به کوه معروفش هم گره‌زده‌اند یعنی شیرکوه چرا که در قدیم و حتی امروزه هم به عنوان یکی از 4 کوه مهم ایران شناخته می‌شود. جالب است که بدانید این کوه نیز مانند دماوند همیشه پوشیده از برف است و به دو دلیل آن را شیر کوه میگویند:
  • یکی اینکه چون همیشه سفید است و مانند رنگ شیر می‌ماند، آن را شیرکوه میگویند.
  • دومین دلیل این است که در نقش‌ها و رسوم جغرافیایی همانند شیری خفته می‌باشد.

از دیرباز تا کنون شهر تفت را جز شهرهای سرسبز و ییلاقی یزد میدانستند و این مطلب به دلیل وجود جنگل‌ها و رودخانه بوده که در مجاورت شهر تفت بوده و باعث آبادنی و خرمی شهر تفت شده.
مثلا در کتاب تاریخ یزد، تفت را این چنین معرفی کردند: شهری دلگشا و کم نظیر و دارای 12 تا 12 هزار نفر که هم در بخش گرمسیر زندگی میکنند و هم در بخش سردسیر، شمالش گرم و جنوبش سرد است. در شمال و جنوب تفت اختلاف دمای 20 روزه و حتی یک ماهه وجود دارد
حتی در این کتاب به قنات‌های موجود در شهر تفت نیز اشاره شده است. قنات‌هایی با نام‌های:
احمدآباد، نعمت‌‌آباد، غیاث‌آباد، کریمخانی، وری، خواجه و …
البته در برخی منابع تاریخی تاریخ تفت را از قرن 9 هجری قمری شروع میکنند یعنی بعد از اسلام و مشخصا نام تفت را همراه با نام شاه نعمت‌الله‌ولی می‌آورند.
چرا تفت این نام را به خود گرفته؟ تفت یعنی چه؟
در کتاب غیاث‌الغات اثر یکی از سیاحان هندی آمده است که : تفت نام جایی است از آبادی‌های یزد و نام آن معنی سبدی است که برای نگهداری گل و میوه استفاده می‌شود.
البته خود کلمه تفت معنای دیگری نیز دارد؛ مثلا در فرهنگ معین این نام علاوه بر معنی سبدی چوبی برای نهادن میوه، به معنی گرم شدن و حرارت نیز آمده است
در آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام گرفته جمعیت تفت را 43.893 نفر تخمین زده‌اند که تقریبا 49 درصد را بانوان و 51 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

دانستنی ها، محصولات و صنایع دستی شهر تفت

دانستنی‌هایی در مورد شهر تفت یزد:
  1. فاصله تفت تا یزد 20 کیلومتر، فاصله تفت تا اشکذر 40 کیلومتر، فاصله تفت تا مهریز 47 کیلومتر، فاصله تفت تا میبد 75 کیلومتر، فاصله تفت تا ابرکوه 128 کیلومتر و فاصله تفت تا هرات نیز 240 کیلومتر می‌باشد. این‌ها فاصله‌ای است که همسایگان تفت با این شهر دارند.
  2. مساحت تفت 5846 کیلومتر مربع می‌باشد.
  3. حدود 1444 روستا و آبادی در این شهر وجود دارد که از این میان، 336 روستا دارای سکنه و 1108 روستا خالی از سکنه می‌باشند.
  4. دمای شهر تفت در گرم ترین روزهای سال 34 درجه و در سردترین روزها 12 درجه می‌باشد.
  5. در محاورات و صحبت‌های روزمره، به شهر تفت، ییلاق یزد نیز گفته می‌شود.
  6. بلندترین کوه استان یزد در شهر تفت قرار دارد به نام شیرکوه که ارتفاعی بالغ بر 4075 متر دارد.
  7. جمعیت مذهبی تفت به شیعیان و زرتشتیان تقسیم شده اند البته در چند سال گذشته مهاجرین افغانی و عراقی‌های اهل سنت نیز به این شهر مهاجرت کردند.
  8. جالب است که بدانید جمعیت تفت در سال 1365 حدود 67 هزار نفر بوده امام به مرور زمان و با گسترش شهرهای اطراف نرخ مهاجرت افزایش یافته و جوانان بیشتری از این شهر به شهرهای اطراف مهاجرت کردند.
  9. شهر تفت در مسیر جاده یزد به شیراز قرار دارد و ارتفاع خود شهر از سطح دریا 1580 متر می‌باشد.
  10. متوسط بارندگی سالانه در شهر تفت به 186 میلی‌متر می‌رسد
صنایع دستی شهر تفت :
یزد یکی از مهمترین خاستگاه‌های هنر‌های دستی است و طبعتا باید شاهد تعداد زیادی از کارگاه‌های صنایع دستی در این استان باشیم. تفت نیز از این قاعده پیروی کرده و برخی از مردم این شهر در بخش صنایع دستی فعالیت میکنند. از جمله مهمترین صنایع دستی تفت می‌توان به گیوه‌دوزی و قالی‌بافی اشاره کرد.
محصولات شهر تفت :
بیشتر مردم یزد کار کشاورزی انجام میدهند و اگر بخواهیم به یکی از مهمترین محصولات تفت اشاره کنیم باید از پرورش کرم ابریشم و تولید انار نام ببریم اما محصولات دیگری هم هستند که مردم تفت را در ایران سرآمد کرده مانند: گندم، جو، هلو، زردآلو، گوجه، گردو و بنشن جات.

آژانس مسافرتی یگانه گشت برنامه های به یاد ماندنی را برای سفر به شهر یزد مخصوصا شهر های اطراف آن دارد. آماده سفر به شهر یزد باشید …

جاذبه های شهر تفت

همانطور که میدانید شهر تفت یکی از مهمترین و شاید قدیمی‌ترین شهر استان یزد باشد بنابراین هم از لحاظ تعداد جاذبه‌های گردشگری و آثار دیدنی و هم از لحاظ ارزش آنها حرف‌ها برای گفتن دارد. در اینجا فقط به ذکر نام برخی از این آثار می‌پردازیم. جاذبه های تفت عبارتند از:
عقاب کوه
باغ صدری تفت
آتشکده چم تفت
مسجد شاه ولی تفت
چشمه تامهر تفت
آسیاب آبی تفت
و
آبشار و دره درگاهان تفت
البته در مطلبی جداگانه که اختصاص به جاذبه‌های تفت دارد شرح مفصلی از این جاذبه‌ها خدمت شما ارائه خواهیم داد.
شهر تفت

اگر میخواهید به تفت یزد سفر کنید روی لوکیشین زیر کلیک کنید تا بهترین مسیر را به شما نشان دهد…

* مطالب زیر رو از دست ندین ؛

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383