جاذبه های قشم، از دره ستارگان تا تنگه چاهکوه


از بی نظیر بودن جزیره قشم هر چه بگوئیم کم گفتیم، جزیره ای در جنوب ایران و در آب های نیلگون خلیج فارس که قدمتش به دوران ماد برمیگردد. جزیره قشم یکی از شهرهای استان هرمزگان است که سالانه توریست ها و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود می کشاند.
البته که توریست های ایرانی بیشتر به این جزیره سفر میکنند چرا که جزیره قشم را یکی از مراکز خرید ایران میدانند و آن هم به دلیل وجود بندری است به نام درگهان.
بهترین زمان سفر به قشم از ابتدای پاییز تا اوایل بهار می باشد که هوا معتدل و خنک می باشد که میتوانید با خیال راحت از تمام جاذبه های جزیره بازدید داشته باشید.
حالا با یگانه گشت همراه باشید تا شما را با  جاذبه‌ های قشم آشنا کنیم تا زمانی که به جزیره قشم سفر کردید، با برنامه‌ریزی کامل بتوانید از تمام این جاذبه‌ها دیدن کنید
1

تنگه چاهکوه قشم

Qeshm Chahkooh Canyon

تنگه چاهکوه قشم
یکی از شاهکارها و جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم همین تنگه چاهکوه می‌باشد، مبادا روزی که به قشم سفر میکنید به تنگه چاهکوه نروید. قدمت این تنگه و تغییر حالت آن را به شکل امروزه، به میلیون سال‌ها گذشته نسبت میدهند که بر اثر فرسایش به این شمایل درآمده.
این تنگه را در گذشته مردمان روستای نزدیک به این مکان یعنی روستای چاهو، مقدس میپنداشتند و آب جمع شده در چاه‌های تنگه را، برای شفای بیماران استفاده میکردند. این که اثر گذار بوده یا خیر اطلاعاتی در دست نیست.
بهترین زمان بازدید از این تنگه شگفت انگیز بین ساعات 8 صبح تا 5 عصر است که خورشید نمایان شده و بازتاب نور فوق العاده‌ای را در تنگه ایجاد میکند که بسیار مناسب است برای عکاسی.
زمانی که به این تنگه رفتید فراموش نکنید که بطری آب معدنی با خود ببرید چون مسیر حدود 10 تا تا 20 دقیقه پیاده روی دارد تا به محل اصلی تنگه برسید.
داستان‌هایی برای این تنگه که یکی از جذابترین جاذبه های قشم می‌باشد، نقل کردند، پیشنهاد میکنیم آنها را از دست ندهید و به این مطلب رجوع کنید.
2

دره ستارگان قشم

Qeshm Stars Valley

دره ستارگان قشم
و اما دره ستارگان، دره‌ای شگفت‌انگیز با کوه‌ها و صخره‌های از دل طبیعت که شکل و شمایلی منحصر به فرد به خود گرفتند. سنگ‌ها و صخره‌های این دره را به حدود 2 میلیون سال پیش نسبت میدهند.
دره ستارگان در حدود 20 کیلومتری شهر قشم قرار دارد و کافی است شما از مسیر ساحلی به سمت غرب جزیره حرکت کنید تا به روستایی به نام برکه خلف برسید، این روستا ابتدای جاده دره ستارگان است.
دره ستارگان برای خود نام های دیگری را البته در باور عموم و در میان مردم محلی قشم دارا می‌باشد و آن هم اِستاله کفته یا استار افتیده می‌باشد که معنی ستاره‌ای افتاده از آسمان است.
بهترین زمانی که برای بازدید از دره ستارگان در نظر گرفتند، در فصول گرم از ساعت 8 صبح تا 8 شب که هوا روشن است و در فصول سرد از ساعت 8 صبح تا 5 الی 6 عصر می‌باشد.
چرا به این دره، دره جن‌ها میگویند؟ آیا واقعا جن در این دره وجود دارد؟ آیا جن‌ها به کسی هم آسیب زده اند، اصلا این دره چگونه به این شکل درآمده؟ پاسخ همه این سوالات را میتواند در این مطلب پیدا کنید.
3

رژه دلفین ها در قشم

Qeshm Dolphin Parade

رژه دلفین ها در قشم
یکی از تفریحات و جاذبه های قشم، دیدن رژه دلفین‌ها در نزدیکی جزیره هنگام است. مطمئن باشید که خیلی هیجان‌انگیز خواهد بود که ببینید چند دلفین در کنار قایق شما بالا و پایین رفته و برای شما دلبری میکنند.
کافی است به اسکله‌ای که در قسمت جنوبی جزیره و در نزدیکی جزیره هنگام است بروید و یکی از قایق‌ها را اجاره کنید تا شما را به کنار دلفین‌ها برده و بتوانید از بازی کردن آنها لذت ببرید و به تماشا بنشینید.
زمان بازگشایی این اسکله بین ساعات 7:30 صبح تا غروب می‌باشد. این را هم در نظر بگیرید که ممکن است در ساعتی که شما به اسکله رفته و قصد بازدید از دلفین‌ها را دارید، متاسفانه دلفین‌ها در منطقه‌ای دیگر باشند یا به روی آب نیایند و شما نتوانید آن‌ها را ببینید.
هزینه هر نفر در قایق، 80 هزار تومان می‌باشد و مدت 1 تا 1:30 ساعت زمان استفاده شما از قایق است، البته اگر تعدادتان کم بود و علاقه داشتید که قایق را برای خود رزرو کنید میتوانید کل ظرفیت قایق را که حدود 10 تا 12 نفر است پرداخت کنید تا راحت با دوستان خود بتوانید از این منظره دیدنی لذت ببرید.
شک نکنید که در حال تجربه کردن یکی از بهترین و هیجان‌انگیز‌ترین تفریحات و جاذبه های قشم هستید.
4

جنگل حرا قشم

Qeshm Hara Forest

جنگل حرا قشم
جنگل حرا قشم، میدانید که یکی از زیباترین جاذبه های قشم است که سالانه گردشگران زیادی فقط برای همین گشت و گذار در میان درختان جنگل حرا سفر به قشم را تجربه میکنند.
در نگاهی اول شما فکر میکنید در حال رفتن به جنگلی شناور هستید اما اینطور نیست و شما پا به یکی از عجایب اصلی جزیره قشم پا گذاشتید که جنگلیست منحصر به فرد که ریشه‌های آن در آب است.
البته تقریبا مقداری شبیه به تالاب انزلی می‌باشد با این تفاوت که درختان این جنگل با آن تالاب فرق میکنند. حدفاصل جنگل حرا (البته جنگل حرا سهیلی) تا مرکز شهر قشم حدود 70 کیلومتر می‌باشد که تقریبا 1 ساعت هم زمان میبرد تا به اسکله سهیلی برسید.
این جنگل دو بار در روز از آب سر در آورده و دو بار در روز به زیر آب فرو میرود که به آن جزر و مد گویند. بهمن و اسفند زمان طلایی سفر به قشم و همینطور پرسه زدن در جنگل حرا است البته که اوایل بهار هم هوا بسیار مناسب است اما تراکم جمعیت به دلیل ایام نوروز بسیار بالاست.
جنگل حرا یکی از حیرت‌انگیز‌ترین جاذبه های قشم است بنابراین تصمیم گرفتیم مطلبی جداگانه به آن اختصاص دهیم، میتوانید روی این مطلب کلیک کرده و داستان‌ها جذاب و مشخصات منحصر به فرد جنگل حرا قشم را مطالعه کنید.
5

جزایر ناز قشم

Qeshm Naz Islands

جزایر ناز قشم
جزایر ناز که نامش از خودش لطیف‌تر است، جزایری که به جرات از مهمترین جاذبه های قشم به شمار می‌رود در قسمت جنوبی و نزدیک به ساحل قرار دارد. جزایر ناز را جزء ژئو پارک قشم و از عجایب به یاد ماندنی هفتگانه جزیره قشم به حساب می‌آورند.
محلی و بومیان جزیره نام دیگری را برای این جزایر به کار می‌برند که دو کَردَه می‌باشد. ناز یک جزیره نیست بلکه مجموعه‌ای است از سه جزیره که در کنار هم قرار دارند.
فاصله شهر قشم تا جزایر ناز تقریبا 30 کیلومتر می‌باشد که در مدت زمان 20  تا 30 دقیقه میتوانید به محل پارکینگی که برای این مجموعه در نظر گرفتند برسید.
میدانید جزایر ناز را چرا ناز خطاب میکنند؟ یا اینکه میدانید جزایر ناز لوکیشن کدام سریال ایرانی بوده؟ و یا حتی میدانید چه تفریحات هیجان‌انگیزی در این مجموعه برای مسافران و گردشگران فراهم شده؟ تمام این موارد را میتوانید در این مطلب مطالعه کنید.
6

بندر درگهان قشم

Qeshm Dargahan Port

بندر درگهان قشم
بندر درگهانی که تا قبل از سال 1385 تنها یک روستا به همین نام بود، بعد از این سال و پیشرفت روستا در زمینه داد و ستد و بازرگانی به بندری تبدیل شد که مسافران برای سفر به قشم آن هم فقط به دلیل بندر درگهان سر و دست میشکانند.
بندر درگهان یکی از اقتصادی‌ترین جاذبه های قشم به شمار می‌رود، بله درست شنیدید مراکز خرید در هر کجای دنیا که باشند جزء جاذبه‌های اقتصادی آن مقصد به حساب می‌آیند.
بندر درگهان در فاصله 20 کیلومتری شهر قشم قرار دارد و در عرض 20 دقیقه میتوانید با تاکسی‌هایی که در قشم وجود دارند به بندر برسید. تبریک میگوئیم، به دنیای خرید قشم خوش آمدید.
بندر درگهان پر است از مراکز خرید گوناگون و متنوع که برخی از آنها تخصصی یک کالای منحصر به فرد را می‌فروشند و برخی دیگر تلفیقی هستند از کالاهای متفاوت.
این که کدام مرکز خرید چه کالایی را به فروش میرساند و چطور میتوان به بهترین شکل از این بندر استفاده کرد، و اینکه در کل بندر درگهان چه نقشی در اقتصاد قشم بازی میکند را میتوانید در این مطلب جستجو کنید.
کسانی که علاقه زیادی به خرید دارند این مطلب را حتما مطالعه کنند، راهنمای کاملی است بندر درگهان جزیره قشم.
7

دره تندیس ها قشم

Qeshm Tandis Valley

دره تندیس ها قشم
اول از همه بگوئیم که دره تندیس‌های قشم با دره تندیس‌های هرمز تفاوت دارد که این اشتباه را بسیاری از سایت‌ها انجام دادن که متاسفانه درست نیست. این دو دره هیچ شباهتی به هم ندارند.
در سفری که به قشم دارید حتما از دره تندیس‌های قشم بازدید داشته باشید، این دره یکی از هیجان‌انگیز‌ترین جاذبه های قشم به شمار می‌رود. تقریبا و نه خیلی، شبیه به دره ستارگان میماند اما با این تفاوت که تعداد صخره‌های این دره به اندازه دره ستارگان نیست و جنی هم در دره تندیس‌های قشم وجود ندارد.
مورد دیگر اینکه، دره ستارگان را با دره تندیس‌ها اشتباه نگیرید چون با هم تفاوتی 60 کیلومتری دارند. یکی از جذابترین فعالیت‌هایی که برای این دره در نظر گرفته شده، دیدن ستاره‌ها در شب می‌باشد، با وجود هوای پاک جزیره و عدم وجود هر گونه ابر در آسمان، دیدن ستاره‌ها بسیار آسان است.
بهترین زمان بازدید از دره تندیس‌ها ….
اگر میخواهید بهترین زمان بازدید و داستان‌های بیشتری از دره تندیس‌ها را بدانید روی این مطلب کلیک کنید.
9

غار نمکدان قشم

Qeshm Salt Cave

غار نمکدان قشم
رسیدیم به یکی از مهمترین و شناخته‌شده‌ترین جاذبه های قشم که حتی اسمش در یونسکو هم به صورت جداگانه به ثبت رسیده است و آن غار نمکدان قشم است. این غار در 90 کیلومتری شهر قشم قرار دارد و حدود 1 ساعت و خورده ای زمان میبرد تا شما به یکی از شورترین جاذبه های قشم برسید.
این غار نمکی را طولانی‌ترین غار نمکی دنیا میدانند و به همین دلیل است که نامش در یونسکو به عنوان یکی از میراث طبیعی دنیا به ثبت رسیده البته تا قبل از کاوش در این غار نمکی که توسط دانشمندانی از کشور چک انجام شد، غار نمکی در فلسطین عنوان طولانی‌ترین غار نمکی دنیا را برای خود ثبت کرده بود.
یک نکته بسیار جالب توجه و شگفت انگیز در مورد غار نمکدان قشم وجود دارد و آن قدمتش می‌باشد که حدود 580 میلیون سال تخمین زده اند.
این غار نمکی با شماره 173 در سال 1390 جز آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است.
حیف است اگر در مورد این غار بیشتر ندانیم، از اسامی مختلف آن گرفته تا دالان‌هایی که تجربه آنها بسیار لذت بخش خواهد بود و قندیل‌هایی که خاصیت خوراکی دارند. پس برای آشنایی بیشتر و شنیدن داستان این غار به این مطلب مراجعه کنید.
10

غار خربس قشم

Qeshm Kharbas Cave

غار خربس قشم
غار خربس که یادگاری است از دوران ماد البته بر اساس روایتی که تقریبا درست‌تر از بقیه روایات می‌باشد. غار خربس در 13 کیلومتری قشم و در نزدیکی روستای رمچاه قرار گرفته.
در نگاه اول ممکن است فکر کنید که مکانی است معمولی که ارزش دیدن ندارد، اما اشتباه میکنید چرا که هم عظمت نمای بیرونی آن که دیواره‌هایی به ارتفاع 20 تا 30 متر دارد هم داخل کوه که دالان‌هایی کنده کاری شده وجود دارد، نشان از اهمیت بسیار این جاذبه می‌باشد.
برای بازدید از غار‌ها و دالان‌هایی که داخل این کوه وجود دارد تقریبا 1 تا 2 ساعت زمان لازم دارید تا به طور کامل بتوانید بازدید از آنها داشته باشید. غار خربس غاری است دو طبقه، طبقه اول آن را دالان‌ها و راهروها تشکیل می‌دهد و طبقه دوم را تالار اصلی که 25 متر مربع مساحت دارد.
در سال 1377 بود که تصمیم بر این شد که این غار جز آثار ملی ثبت شود که در 27 دی ماه این اتفاق افتاد و غار خربس با شماره 2197 به ثبت ملی رسید.
روایات مختلفی از تاریخچه این غار وجود دارد که دلایل مختلفی دارند، یکی از دلایل این است که …
اگر میخواهید در مورد این غار جذاب که از شاخص‌ترین جاذبه های قشم به حساب می‌آید، بیشتر بدانید، روی این مطلب کلیک کنید.
11

قلعه پرتغالی ها قشم

Qeshm Portuguese Castle

قلعه پرتغالی ها قشم
این بار هم متاسفانه قلعه پرتغالی‌های قشم را با قلعه پرتغالی‌های هرمز اشتباه گرفته می‌شود و در جاهای مختلفی این مطلب را میتوانید مشاهده کنید. اما این دو قلعه با هم تفاوت دارد.
قلعه پرتغالی‌های قشم داره پلانی مربع شکل است که البته مربعی است نامنظم. این قلعه توسط احسان یغمایی یا اسماعیل یغمایی در سال 1378 از خاک بیرون کشیده شد، این مطلب را میتوانید در کتاب دژ استعمار که نویسنده‌اش احسان یغمایی است مطالعه کنید.
در سال 1389 بود که قلعه پرتغالی‌های قشم زیر مجموعه میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم قرار گرفت و با شماره 2202 به ثبت ملی رسید.
مصالح این قلعه را در آن زمان از گچ، ساروج و سنگ‌های مرجانی تشکیل می‌دهد و با 4 برج آن را احداث کردند. سازنده این قلعه شخصی بوده به نام آلفونسو آلبوکرک که از اهالی و دریانوردان پرتغال بود.
این قلعه داستان شگفت انگیزی دارد و اینکه در آن زمان پرتغالی‌ها با ایرانیان جنوب کشور چه رفتاری داشتند، پیشنهاد میکنیم حتما این مطلب را مطالعه کنید که کامل در مورد قلعه پرتغالی‌ها که از مهمترین جاذبه های قشم می‌اشد توضیحاتی ارائه دادیم.
12

بندر لافت قشم

Qeshm Laft Port

بندر لافت قشم
شک نکنید که یکی از روستاها و بنادر مهم جزیره همین بندر لافت می‌باشد که در عین حال از زیباترین جاذبه های قشم نیز به شمار می‌رود.
اگر بخواهیم نیم نگاهی به تاریخچه آن داشته باشیم میتوانیم به قدیمی‌ترین سندی که از لافت وجود دارد و در موزه شارجه قرار گرفته اشاره کنیم که عکسی است که تاریخ آن را 1802 میلادی درج کرده‌اند.
لافت را باید بندر بادگیرها بنامیم، چرا که به دلیل گرمای زیاد این روستا، مردمانی در گذشته در لافت زندکی میکردند، برای اینکه خانه‌هایی با دمای هوای پایین تر نسبت به هوای بیرون داشته باشند، خانه‌ها را با بادگیر می‌ساختند.
از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد معماری لافت؛ می‌توان به کوچه‌های باریک و تنگ لافت و همینطور بادگیر‌های دو طرفه و چهار طرفه منازل بندر لافت اشاره کرد.
در گذشته لنج‌سازی یکی از مشاغل اصلی مردم لافت بوده و با لنج‌های بادبانی به سرزمین‌های دوردست مثل هندوستان و یه آفریقا نیز سفر میکردند اما امروزه متاسفانه این صنعت از رونق افتاده و به ندرت میتوانید کارگاه‌های لنج‌سازی در این بندر پیدا کنید.
بندر لافت مردمی دارد که برخی از بزرگان و ریش‌سفیدان آن به زبان‌های انگلیسی و هندی هم مسلط هستند و این به دلیل آن است که در گذشته مردم بندر لافت با مردم هندوستان پیوندی نزدیک داشتند و حتی برخی از آنها با دختران و پسرانی از هندوستان ازدواج کردند، به همین دلیل کماکان نوادگان آنها در هند زندگی میکنند.
لافت حرفا برای گفتن دارد، در سفرتان به قشم حتما به بندر لافت سری بزنید و اگر میخواهید بیشتر درباره این جزیره زیبا بدانید، به این مطلب رجوع کنید.
13

پارک کروکودیل ها قشم

Qeshm Crocodiles Park

پارک کروکودیل قشم
یکی دیگر از جاذبه های قشم، پارک کروکودیل‌ها می‌‍باشد که در راه بین بندر درگهان و شهر قشم قرار گرفته، با قشم 12 کیلومتر و با بندر درگهان 15 کیلومتر فاصله دارد هم میتوانید قبل از رفتن به بندر درگهان از این مکان هیجان‌انگیز بازدید کنید هم بعد از اینکه از خرید فارق شدید.
پارک کروکودیل‌ها با همت یک زن و شوهر در سال 1390 پایه‌گذاری و احداث شد و باعث شد یکی از دلایل رفتن به قشم همین پارک کروکودیل‌ها باشد. حتی کودکانی که در قشم زندگی میکنند اردوهایی را به این مرکز علمی تفریحی برگزار میکنند.
جالب است که بدانید بزرگترین کرکودیل ایران به نام خان بابا که 27 سال سن دارد نیز در این پارک زندگی میکند، طول این کروکودیل به 4 متر می‌رسد. از نکات قابل توجه این پارک وجود دیگر حیواناتی از جمله شترمرغ نیز میباشد.
این پارک دارای حیوانات دیگر نیز می‌باشد، اگر میخواهید درباره کروکودیل‌ها و تفاوت آنها با تمساح‌ها و همینطور اطلاعات دیگری درباره این پارک جذاب بدانید، به این مطلب مراجعه کنید.
14

کارگاه های لنج سازی قشم

Qeshm Launch Dock

کارگاه های لنج سازی قشم
میرسیم به یکی سنتی‌ترین جاذبه های قشم به نام لنج‌سازی که در گذشته بسیار مرسوم بوده اما به دلیل مشکلات اقتصادی و گران‌شدن مواد اولیه و نبود خریدار این صنعت متاسفانه رو به زوال رفته و احتمال دارد تا چند سال دیگر دیگر کسی نه این صنعت لنج سازی را بشناسد و نه در این فعالیت شرکت کند.
به افراد خبره یا استادکاران لنج سازی جلاف یا گلاف میگویند، بیشترشان اهل خود قشم یا از بندر عباس هستند که به این شهر نقل مکان کردند و در حرفه خود تبحر زیادی دارند به طوریکه تقریبا همه لنج‌ها را از خلاقیت و ذهن هوشمند خود طراحی کرده و میسازند و نقشه‌ای مکتوب در دست ندارند.
ساخت هر لنج در گذشته بسیار زودتر انجام می‌شد اما امروزه ممکن است به همان دلایل اقتصادی تا 2 سال نیز زمان ببرد تا یک لنج ساخته شود. لنج‌ها بسته به نوعی که دارند ممکن است از 5 تن تا 100 تن وزن داشته باشند .
کارگاه‌های لنج‌سازی جزء با اهمیت‌ترین جاذبه های قشم به شمار می‌رود. شما میتوانید در زمان سفرتان به قشم از این کارگاه‌های به صورت رایگان بازدید داشته باشید و از بودن در کنار ناخداها و جلاف‌های خونگرم جنوبی لذت ببرید.
لنج‌ها انواع مختلفی دارند، از جمله آنها میتوان به …
برای دیدن انواع این لنج‌ها و کاربردشان و اطلاعات بیشتر در مورد مصالح به کار رفته در لنج‌های قشم به این مطلب رجوع کنید، بسیار خواندنیست.
15

چاه های تلا قشم

Qeshm Tallaght Wells

چاه های تلا قشم
شاید یکی از عجیبترین جاذبه های قشم همین چاه‌های تلا می‌باشند. همانطور که میدانید در گذشته جمع آوری آب شیرین بسیار کار سخت و طاقت فرسایی بوده مخصوصا برای ساکنین جزیره قشم چون این جزیره در میان آب‌های شور قرار دارد.
مردم بندر و روستای لافت در آن زمان برای نوشیدن آب شیرین چاره‌ای می‌اندیشند و آن کندن چاه‌های بسیاری است برای جمع‌آوری آب شیرین باران و ذخیره آب برای فصل‌های گرم سال.
اشتباه نکنید چاه‌های تلا به معنی فلز گرانبهای طلا نیست، این واژه به فراخور زمان و تدریجا تغییر کرده و به شکل تلا در آمده. در گذشته به این چاه‌ها تل آو می‌گفتند، تل به معنی تپه و آو به معنی آب. معنی کامل واژه چاه‌های تلا می‌شود چاه‌های آب کنار تپه یا روی تپه.
قبلا و در ایام قدیم تعداد این چاه‌ها را 366 حلقه چاه تخمین زده‌اند اما بسیاری از آنها به دلیل خشک شدن دیگر قابل استفاده نبوده و به همین دلیل روی آنها را پوشانده اند. امروزه تعداد این چاه ها به کمتر از 100 حلقه چاه می‌رسد.
چاه های تلا در 27 دی ماه 1377 با شماره 2195 به ثبت ملی رسیده است.
در مطلبی جداگانه به طور کامل به این جاذبه دیدنی جزیره پرداختیم، برای دیدن این مطلب اینجا کلیک کنید.

اگر میخواهید با جزیره قشم، تاریخچه و راهنمای سفر به آن آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.  

سفر به قشم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383