پارک کروکودیل قشم

پارک کروکودیل قشم، جاذبه‌ای خطرناک در قشم


شاید بتوان پارک کروکودیل را از جذاب‌ترین جاهای دیدنی جزیره قشم حساب کرد چرا که درصد زیادی از مردم علاقه دارند کروکودیل‌ها را از نزدیک ببینند و درباره آنها بیشتر اطلاعات داشته باشند.
ایده پارک کروکودیل توسط زوج جوانی خلاق و طبیعت دوست داده شد، آنها در سال 1389 شروع به ساخت مجموعه‌ای کردند که بتوانند در آن، به پرورش کروکودیل بپردازند.
سرانجام در سال 1390 این پارک به بهره‌برداری رسید. مدیر و موسس این مجموعه را باید سرکار خانم …
اگر دلتان میخواهد که بیشتر درباره پارک کروکودیل قشم و حیوانات داخل آن بدانید با یگانه گشت و ادامه این مطلب همراه ما باشید.

درباره پارک کروکودیل قشم

فاصله پارک کروکودیل تا مرکز شهر قشم حدود 12 کیلومتر است که با تاکسی سرویس‌های قشم میتوانید در عرض 10 تا 15 دقیقه به محل پارک برسید، البته پارک کروکودیل قشم فاصله‌ای مشابه را با بندر درگهان دارد، یعنی حدود 15 کیلومتر.
این پارک توسط شرکت نوپَک در سال 1390 به بهره‌برداری رسید و آغاز فعالیت خود را اعلام کرد. در همان سالهای ابتدایی افتتاح پارک، 8 کرکودیل را از کشور مالزی درخواست کردند و بعد از مکاتباتی که انجام دادند توانستند کرکودیل‌ها را وارد ایران کنند.
موسس پارک کروکودیل قشم، سرکار خانم مژگان روستایی است که تحصیل کرده در همین زمینه نیز می‌باشند و با کروکودیل‌ها آشنایی کامل دارد. در طول این سالها یعنی از سال 1390 تا قبل از کرونا توانستند تعداد کرکودیل‌ها را از 8 عدد به 100 عدد برسانند و حتی وارد چرخه صادرات نیز شدند.
اما متاسفانه بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن بسیاری از مراکز گردشگری، این مرکز نیز فعالیت خود را متوقف کرد تا هم تغییراتی در پارک اعمال و هم از انتقال بیماری به دیگران و حیوانات جلوگیری کنند.
پارک کروکودیل قشم، کماکان نیز تعطیل می‌باشد و فعالیتی ندارد، به محض آغاز فعالیت دوباره پارک، اطلاع رسانی به عمل خواهد آمد.
بزرگترین کرکودیل ایران در این مرکز پرورش یافته و زندگی میکند.

درباره کروکودیل ها

در ابتدا باید بگوئیم که کروکودیل‌های این مرکز تحقیقاتی و پرورشی از 1 سال تا 27 سال عمر دارند. بزرگترین کرکودیل ایران که نامش “خان‌بابا” است نیز در همین پارک زندگی میکند. خان بابا 27 سال سن و 4 متر طول دارد.
اگر بخواهیم به عمر طبیعی کروکودیل‌ها اشاره‌ای داشته باشیم باید بگوئیم، این موجودات باقی مانده از دوران دایناسورها و این خزندگان جذاب، در حدود 70 تا 80 سال عمر میکنند و در نهایت سن، وزنشان به حدود یک تن هم خواهد رسید.
کروکودیل خزنده‌ای تخم‌گذار است. متاسفانه در فضای باز و طبیعی بسیاری از تخم‌های کروکودیل به دلایل مختلفی از بین میروند یا توسط حیوانی دیگر خورده می‌شوند. اما در پارک کروکودیل‌ها هم به دلایل جوی و آب و هوا و هم به دلیل مسائل امنیتی و پرورشی، تخم‌ها را در جای مناسبی نگهداری میکنند.
نوزادان کروکودیل بعد از 3 ماه سر از تخم بیرون میاورند و باید بتوانند تا بزرگتر شدن و بازگشت به چرخه طبیعی زندگی، زنده بمانند، به همین دلیل این نوزادان را با شرایط مصنوعی که دستگاه انکوباتور فراهم میکند، پرورش میدهند تا بتوانند زندگی نرمال و طبیعی خود را بعد از رسیدن به بلوغ، آغاز کنند.
جالب است بدانید بزرگترین کروکودیل دنیا “لولانگ” نام داشت که 6.17 متر طول و وزنی معادل 1075 کیلوگرم داشت که متاسفانه در سال 2013 از دنیا رفت.

جالب است بدانید که کرکودیل ها 68 عدد دندان دارد.

چه حیواناتی در پارک کروکودیل قشم وجود دارند؟

در پارک کروکودیل قشم موجودات و حیوانات دیگری نیز در کنار کروکودیل‌ها وجود دارند. از حیواناتی که در این پارک زندگی میکنند میتوان به :
شترمرغ آفریقایی، بز تالی، ایگوانا، جوجه تیغی، میمون، پلیکان، کبک و طاووس اشاره کرد. البته تعداد این حیوانات نسبت به کروکودیل‌ها بسیار محدودتر و کمتر می‌باشد.
هر کدام از این حیوانات دارای مکان و قفسی جداگانه است و شرایط پرورش و خوراک هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است، اما پارک بهترین و بهداشتی‌ترین محیط و فضا را برای حیوانات فراهم کرده است.
اگر علاقه به چنین موجوداتی دارید، حتما سری به این پارک بزنید، پشیمان نخواهید شد.

راستی این مطلبو نباید از دست بدی: جاذبه های قشم

تفاوت اصلی تمساح با کرکودیل

فرق است بین این دو خزنده که قابل تشخیص هم هستند و با دیدن آنها به راحتی میتوانید کرکودیل را از تمساح متمایز کنید.
تفاوت اصلی این دو حیوان در پوزه آنهاست:
کرکودیل‌ها پوزه‌ای باریک و وی (V) شکل دارند اما تمساح‌ها پوزه‌ای پهن و یو (U) شکل دارند.
این دو حیوان در سرعتشان هنگام شنا در آب نیز با هم تفاوت دارند:
کروکودیل سرعتی بالغ بر 15 تا 18 مایل در آب دارد اما تمساح سریعتر است و در آب هنگام شنا کردن سرعتش به 20 مایل در ساعت می‌رسد.
سوال اصلی، اگر این دو حیوان با هم درگیر شوند، کدامشان برنده از میدان خارج می‌شود؟
کروکودیل برنده اصلی این بازی است، چون قدرت پوزه و بدن کروکودیل از تمساح بیشتر است.

آدرس و ساعات بازدید و قیمت ورودی پارک کروکودیل قشم

آدرس و ساعات بازدید : پارک کروکودیل قشم در قسمت شمال جزیره و میان قشم و بندر درگهان قرار گرفته است. برای بازدید از این جاذبه از ساعت 09:00 صبح الی 17:00 میتوانید اقدام کنید. البته هنوز پارک بازگشایی نشده است.
هزینه ورودی : هزینه‌ای که برای ورود به پارک باید پرداخت کنید، برای کودکان مبلغ 50.000 تومان و برای بزرگسالان 90.000 تومان می‌باشد.
مدت زمان مورد نیاز برای بازدید : برای بازدید از پارک کروکودیل قشم زمان مورد نیازی که توصیه شده است بین 1 ساعت تا 2 ساعت می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید با این شماره تماس بگیرید : 03145367584

پارک کروکودیل قشم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383