آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر یزد، زیباترین آب انبار یزد


آب انبار یکی از مهمترین المان‌های شهرهای کویری است که به دلیل اینکه آب و هوای گرم و خشک دارند باید از ذخیره آبی برخوردار باشند تا در فصول گرما از کم آبی خود را نجات دهند. یزد دارای 75 آب انبار است که خود نشان از مهم بودن این سازه شهری برای مناطق کویری مانند یزد می باشد.
آب انبار شش بادگیر یکی از جاذبه‌های دیدنی یزد به حساب می‌آید که سالانه گردشگران زیادی را به خود میکشاند البته هر زمانی که خواستید از این جاذبه یزد بازدید داشته باشید، ساعت بازدید آن را بررسی کنید که با در بسته روبرو نشوید . آب انبار 6 بادگیر یزد 180 سال پیش توسط …
اگر دلتان میخواهد که بیشتر درباره آب انبار شش بادگیر یزد بدانید با یگانه گشت و ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه ای مختصر از آب انبار شش بادگیر یزد

حدود 180 سال پیش بود که قرار شد بادگیری ساخته شود که مردم محله از آن استفاده کنند و برای فصل‌های گرم سال آب ذخیره کنند، این وظیفه به عهده شخصی به نام حاجی محمد حسین خیر که البته چون در زمان خود کارهای خیرخواهانه انجام داده بود لقب خیر را به او داده بودند.
آب انبار شش بادگیر یزد در آن زمان در محله به نام تل یزد ساخته شد که بعدها نام این محله به نام همین بادگیر یعنی محله 6 بادگیر تغییر کرد. این آب انبار در زمان محمد شاه قاجار ساخته شده البته با 3 بادگیر.
یعنی در ابتدا این آب انبار با 3 بادگیر ساخته شد که بعدها و در سال 1371 سه بادگیر دیگر نیز به آن اضافه شد که این 3 بادگیر توسط دو استاد معماری یزدی به نام‌های استاد علی سیاه و استاد غلامرضا ساخته شده‌اند.
حتی تا 10-15 سال پیش نیز این آب انبار برای مردم فعال بوده و از آن استفاده میکردند اما امروزه دیگر فعالیتی ندارد و به عنوان جاذبه گردشگری در خود را به روی مسافرین باز میکند.
آب انبار 6 بادگیر یزد در 4 فروردین 1357 و با شماره 1600 به ثبت ملی رسید.

معماری آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر دارای دو ورودی می‌باشد که یکی از از شمال و دیگری در جنوب قرار دارد که مخزن آب انبار در ورودی جنوبی قرار دارد. مخزنی که در آب انبار وجود دارد گنجایش 2000 متر مکعب آب را دارد و از این حیث جز آب انبار‌های متوسط به حساب می‌آید.
ورودی آب انبار در قسمت جنوبی قرار دارد که با طی کردن 55 پله میتوانید به پاشیر آب انبار برسید. پاشیر محلی است که آب را برای استفاده خارج میکردند. پاشیر، همان شیر آب امروزی است.
البته نکته‌ای که در برخی از منابع گفته شده وجود دو پاشیر است که ممکن است درست نباشد، نکته این است که این دو پاشیر برای استفاده دو قشر بوده، یک شیر برای مسلمانان یزد و شیر بعدی برای زرتشتیان یزد.
البته منابع دیگر نیز ادعای دیگری مطرح کردند مبنی بر اینکه چون تعداد افراد این محل زیاد بوده و ازدحام جمعیت باعث شلوغی زیادی می‌شده، دو شیر را تعبیه کردند تا از این شلوغی جلوگیری کنند.
آب انبار شش بادگیر دارای یک گنبد تخم مرغیست و دارای 6 بادگیر که هر کدام از این بادگیر ها 10 متر ارتفاع دارند و عمق خود آب انبار نیز 12.6 متر است.
آب انبار ها اغلب دارای 4 المان مهم می‌باشد که شامل گنبد ، پاشیر، خزینه و بادگیر که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند.
گنبد : را برای این منظور می‌ساختند که گرد و خاکی یا زباله‌ای به داخل مخزن وارد نشود تا آب را آلوده کند
پاشیر : راهروی پلکانی طوری بوده که مردم بتوانند آب مورد نیاز خود را تخلیه کنند.
بادگیر : برای خنک نگه داشتن هوای داخل آب انبار و خزینه ساخته می‌شده.
و
خزینه : نیز برای جمع شدن آب باران و ذخیره آن در دل زمین حفر می‌شده.
نکته جالب توجه این است که بادگیر های آب انبار 8 وجهی است.

نکته جالب توجه:

بزرگترین آب انبار ایران در استان فارس و در شهر گراش قرار دارد به نام برکه کل که گنجایش آن 13800 متر مکعب می‌باشد.

آدرس و ساعات بازدید و قیمت ورودی آب انبار شش بادگیر یزد

آدرس و ساعات بازدید : آب انبار شش بادگیر در محله 6 بادگیر و حد فاصل خیابان 6 یادگاری و دکتر مسعود قرار دارد. برای بازدید از این جاذبه بین ساعات 10 تا 18 اقدام کنید، کلید آب انبار در دست صاحب خانه کناری آب انبار است، زنگ در خانه را بزنید تا در آب انبار را برای شما باز کنند.
هزینه ورودی : برای بازدید از آب انبار شش بادگیر یزد نیازی به پرداخت هزینه نیست و بازدید از آن کاملا رایگان است.
مدت زمان مورد نیاز برای بازدید : برای دیدن آب انبار زمان زیادی لازم نیست صرف کنید بنابراین حداکثر 1 ساعت کفایت میکند.
آب انبار شش بادگیر یزد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383