جاذبه های میبد، جاهای دیدنی میبد یزد

در مطلبی که مربوط یه شهر میبد می‌باشد تعدادی از جاذبه‌های شهر میبد را فقط نام بردیم که در این مطلب قصد داریم به صورت مختصر با برخی از آنها آشنایتان کنیم.
در این قسمت شما را با جاذبه های شهر میبد البته به گفته برخی از مردم شهرستان میبد، آشنا میکنیم، جاذبه‌هایی که هر کدام دارای داستان‌ها و روایت‌های مخصوص به خود می‌باشد.
همانطور که میدانید با گذر زمان تعدادی از آثار تاریخی شهر تخریب شده و برخی از آنها به طور کامل از بین رفته‌اند، اما آثاری که به جای مانده گواه این نکته است که این شهر یعنی میبد یکی از مهمترین شهر‌های ایران در گذشته می‌باشد.
حالا با یگانه گشت همراه باشید تا شما را با  جاذبه‌ های میبد آشنا کنیم تا زمانی که به میبد یزد سفر کردید، با برنامه‌ریزی کامل بتوانید از تمام این جاذبه‌ها دیدن کنید
  • 1
    نارین قلعه میبدMeybod Narin Castle
نارین قلعه میبد
مهمترین قسمت از جاذبه های میبد، کهن دژ یا نارین قلعه میبد می‌باشد. این قلعه که قدمت آن را حدود 6000 سال پیش تخمین زده‌اند بعد از ارگ بم بزرگترین ارگ خشتی ایران لقب گرفته. نارین قلعه میبد روی بلندترین قسمت شهر ساخته شده است.
این قلعه دارای پنج حصار و چندین برج بوده که امروزه آثاری از آنها باقی‌مانده اما در طول زمان تخریب‌های بسیاری روی آن صورت گرفته که باعث شده بسیاری از بخش‌های نارین قلعه از بین بروند.
نارین قلعه میبد را برخی به دوران سلیمان نبی و برخی به دوران ساسانیان و شاه قباد نسبت میدهند که راستی و درستی هر یک از آنها در ابهام قرار دارد.
نارین قلعه را دژ دالان نیز صدا میزنند و دارای دو بخش می‌باشد، بخش بالایی و بخش پایینی. بخش پایینی اختصاص داشته به مردم نشین، مسجد، حمام و گذرگاه‌هایی برای مردم و سربازان و بخش بالایی که شاه نشین یا حاکم نشین بوده و اختصاص داشته به حاکم و شاه شهر.
نارین قلعه میبد در 8 مرداد 1354 و به شماره 1086 به ثبت ملی رسیده است.
  • 2
    یخچال خشتی میبدMeybod Icehouse
یخچال خشتی میبد
اگر بخواهیم یکی دیگر از جاذبه های میبد را که ارزش بالایی برای بازدید دارد را نام ببریم باید به یخچال خشتی میبد اشاره کنیم که جز معدود یخچال‌های باقی مانده در ایران است.
قدمت این یخچال را به دوران صفویه نسبت می‌دهند البته سازنده و معمار آن مشخص نیست. یخچال خشتی میبد بزرگترین یخچال گنبد دار ایران است. این یخچال ارتفاعی به طول 15 متر دارد که خود گواهی است بر خاص بودن این یخچال.
یخچال ها در قدیم برای ساخت یخ مورد استفاده قرار میگرفته و چون یزد در منطقه کویری بوده، بودن این یخچال بسیار در آن زمان مهم بوده.
روش تولید یخ این گونه بوده که در طول شبهای سر زمستان آب قنات‌ها را با آب‌راه‌هایی که درست کرده بودند به سمت حوض یخ بند یخچال هدایت میکردند تا اینکه یخی ضخیم، فشرده و چندلایه شکل بگیرد.
مخزن یخچال خشتی میبد قطری معادل 13 متر دارد و در قاعده نیز 6.5 متر قطر دارد و عمق مخزن حدود 5 متر اندازه گیری شده است.
یخچال خشتی میبد در 16 دی 1375 و با شماره 1826 به ثبت ملی رسید.
  • 3
    کاروانسرای میبدMeybod Caravanserai
کاروانسرای میبد
یکی دیگر از مهمترین جاذبه های میبد کاروانسرای میبد یا کاروانسرای شاه عباسی میبد می‌باشد. این کاروانسرا را یکی از همان 999 کاروانسرای زمان شاه عباس صفوی مینامند چرا که میگویند قدمت تاریخی این بنا با توجه به اسناد کشف شده به همان دوران صفوی برمیگردد.
درست است که این کاروانسرا را به دوران صفوی نسبت میدهند اما بنای جدید در دوران قاجار و روی آثار باقی مانده از کاروانسرای قدیم ساخته شده است. سال ساخت کاروانسرا 1070 تخمین زده‌اند.
این کاروانسرا جزء کاروانسراهای چهار ایوانی می‌باشد، سالن شرقی یا ایوان سمت راست، موزه زیلو دایر شده است. این موزه از سال 1381 در این مکان دایر شد و در خود زیلوهایی را از قرن 8 هجری تاکنون جا داده است و در سالن غربی کافه و رستوران قرار گرفته که این روزها فعالیت نمیکند و تعطیل است.
در داخل حیاط اصلی کاروانسرا حوضی قرار گرفته که محل جمع آب از قنات‌ها بوده، این حوض از ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد این کاروانسرا می‌باشد.
کاروانسرای شاه عباسی میبد در 2 مرداد 1357 و با شماره 1618 به ثبت ملی رسیده است.
  • 4
    چاپارخانه میبدMeybod Chapaarkhane
چاپارخانه میبد
اینکه بدانیم چاپارخانه چه کاری در زمان‌های قدیم انجام میداده جالب است. چاپارخانه کار نگهداری و تیمار تعداد اسب تازه نفس، پیک تازه نفس و نگهداری و حفاظت از نامه‌های ارسالی به شهرهای مختلف را به عهده داشته.
چاپارخانه میبد یادگار دوران قاجار است و به صورت قلعه و دژ ساخته شده است، این را از مدل ساخت چاپارخانه و کنگره‌های بالای دیوار‌های آن میتوان فهمید. امروزه موزه پست در این مکان تاریخی واقع شده است.
چون این چاپارخانه به شکل موزه درآمده بنابراین ماکت‌های بسیاری نیز از اسب ها، پستچیان قدیم، تمبرها، ترازوها و اسناد تاریخی در این موزه در معرض عموم قرار گرفته که دیدن و بازدید از این مکان تاریخی جذاب‌تر و ارزشمندتر میکند.
چاپارخانه میبد در کنار آب انبار کُلا و کاروانسرای شاه عباسی میبد قرار دارد که میتوانید پس از بازدید از این پست خانه به دیگر جاذبه‌های کنار آن نیز سر بزنید.
چاپارخانه میبد در 19 مرداد 1379 و با شماره 2767 به ثبت ملی رسید.
  • 5
    برج کبوترخانه میبدMeybod Pigeon Tower
برج کبوتر خانه میبد
از جاذبه‌های که میتوان به عنوان یکی از شاخصترین‌ جاهای دیدنی میبد نام برد همین برج کبوترخانه میبد است که در کنار ساختمان فرمانداری قرار دارد. این بنا با ارتفاع 8 متر دارای 3 طبقه می‌باشد و به صورت استوانه‌ای ساخته شده است.
همانطور که میدانید ملاتی که برای ساخت این گونه سازه‌ها در دوران قدیم ساخته می‌شده از خشت خام و گل بوده اما فضای داخلی از همین ترکیبات به اضافه گچ بنا شده است.
برج کبوترخانه با داشتن حدود 4000 هزار لانه برای کبوترها که هر کدام از لانه‌ها به اندازه 20 سانتی‌متر در 20 سانتی‌متر می‌باشد گنجایش بالایی برای کبوترهای بیشتری نیز دارد.
جالب است بدانید کبوترخانه را برای مصارف کشاورزی، دباغی، چرم سازی و باروت سازی می‌ساختند چرا که از فضله‌های جمع شده کبوترها برای موراد ذکر شده استفاده میکردند.
برج کبوترخانه میبد یزد در 10 آذر 1364 با شماره 1691 به ثبت ملی رسید.

منتظر تکمیل لیست جاذبه های میبد باشید . بزودی …

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383