جاذبه های تفت، عقاب شهرهای ایران


تفت با تاریخچه‌ی کهنی که در پشت خود دارد و داستانهای زیادی که در تاریخ درباره این شهر گفته شده، بالطبع دارای جاذبه‌هایی است که ارزش بازدید از این شهر را دو چندان میکند. اصلا همین جاذبه‌ها هستند که شهرها را دارای اهمیت میکنند.
جاذبه های تفت را باید جز بهترین جاهای دیدنی یزد به حساب آورد چرا که دارای پیشینه‌ای مهم و تاریخی هستند، همین تاریخ‌ها است که این جاذبه‌ها را در درجه اهمیت قرار میدهد. از کوه عقاب گرفته تا باغ صدری تفت که یکی ساخت دست طبیعت و دیگری ساخت دست بشر است.
این تلفیق جاذبه‌های طبیعی و مصنوعی را شاید در بسیاری از نقاط ایران و حتی خود استان یزد نتوانید پیدا کنید اما شهر تفت این ویژگی را دارا می‌باشد.
حالا با یگانه گشت همراه باشید تا شما را با  جاذبه‌ های تفت آشنا کنیم تا زمانی که به تفت یزد سفر کردید، با برنامه‌ریزی کامل بتوانید از تمام این جاذبه‌ها دیدن کنید
  • 1
    عقاب کوه (کوه عقاب)Taft OghabKooh
عقاب کوه
میخواهیم در مورد یکی از شاهکارهای طبیعی شهر تفت صحبت کنیم که از حیث عظمت و اهمیت، دارای ارزشی بسیار است. عقاب کوه تفت یا کوه عقاب تفت که تقریبا از خود شهر تفت 10 کیلومتر فاصله داشته و نزدیک به روستای اسلامیه (فراشا سابق) می‌باشد که در دامنه شمالی شیرکوه قرار گرفته.
افسانه‌هایی در مورد این کوه عظیم و زیبا بیان شده، مثلا میتوانیم به یکی از آنها در این مطلب اشاره کنیم که :
در زمان‌های گذشته میگفتند، عقابی عظیم الجثه در این منطقه زندگی میکرده، یک روز بعد از پروازی طولانی خسته شده و به روی زمین فرود میاید، از خستگی بالهای خود را روی زمین میگذارد و به هوای اینکه خستگی را از تن بیرون کند استراحت میکند اما متاسفانه دیگر از جای خود بلند نشده و جان خود را از دست میدهد.
جنس عقاب کوه از آهک بوده و به همین دلیل هیچگونه پوشش گیاهی نمیتوانید روی این صخره عظیم پیدا کنید. البته تاریخچه پیدایش این کوه را به دوران دوم زمین شناسی نسبت میدهند. البته که به دلیل افت دما و گرم و سرد شدن هوا، این کوه دارای فرسایش شده تا به این شکل درآمده.
عقاب کوه تفت یا کوه عقاب تفت در سال 1396 و با شماره 347 در لیست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است.
  • 2
    دخمه زرتشتیان چم تفتTaft Cham Tower Of Silence
دخمه زرتشتیان چم تفت
در یزد به دلیل سکنی گزیدن زرتشتیان در زمانهای قدیم، وجود دخمه اِلمانی مهم در زندگی زرتشتیان استان یزد بوده چرا که یکی از رسوم اصلی زرتشتیان دور کردن اجساد از محل زندگیشان بوده. دخمه ها را می‌ساختند تا اجساد را از بین ببرند نه به دست خود بلکه به دست حیوانات مردار خوار مانند کرکس.
دخمه چم مانند دخمه زرتشتیان شهر یزد استوانه‌ای شکل بوده و خارج از روستای چم بنا شده و در کنار این دخمه سازه‌هایی را میبینید که آتشکده این منطقه به حساب می‌آمده. تاریخ این دخمه را به دوران قاجار نسبت میدهند و امروزه یکی از جاذبه های تفت می‌باشد که ارزش بالایی برای دیدن دارد.
همانطور که میدانید نحوه قرارگیری اجساد به تفیکیک جنس آنها بوده، یعنی قسمتی برای اجساد مردان و قسمت دیگر برای اجساد بانوان بوده و البته بخش کوچکتری هم در دخمه تعبیه میکردند برای اجساد کودکانی که از بین میرفتند.
البته از این دخمه تا اوایل دوران پهلوی استفاده میکردند اما دیگر در این روزها از آن استفاده نمی‌شود و فقط به عنوان جاذبه‌ای از شهر تفت شناخته می‌شود.
دخمه چم در 7 مهر 1381 و با شماره 6312 به ثبت ملی رسیده است.
  • 3
    باغ صدری تفتTaft Sadri Garden
باغ صدری تفت
ایران عزیز ما دارای باغ ها و خانه‌های تاریخی دیدنی و جذابی می‌باشد، یکی از آنها همین باغ صدری تفت می‌باشد که یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های تفت لقب گرفته است. البته از خانه های تاریخی کاشان نیز نباید به همین راحت رد شد.
تاریخ ساخت این خانه را به دوران زندیه و حدود 400 سال پیش نسبت میدهند، در آن زمان شخصی به نام صدرالعلما در تفت بوده و تصمیم به ساخت این بنای بزرگ و دلربا میگیرد. صدرالعلما از بزرگان و حاکم تفت بوده است.
باغ صدری نام دیگری نیز در بین مردم تفت دارد و برخی این باغ را اینطور صدا میزنند، باغ نمیر تفتی. این باغ داستانی در دل خود دارد که به این نام شهرت پیدا کرده و داستان از این قرار است:
در محل گلابدان خانواده ارباب نمیر زندگی میکردند و پدر این خانواده در باغ صدری که متعلق به حاکم تفت یعنی صدرالعلما بود، مشغول به باغبانی بوده. ارباب نمیر خود در بمبئی بود و در این شهر کار میکرد تا اینکه اندوخته‌ای برای خود جمع کرد و تصمیم گرفت که به شهر خود یعنی تفت بازگردد.
زمانی که به تفت برگشت، این باغ را از صدرالعلما خریداری کرد به مبلغ 5000 تومان (البته به واحد پول امروزی ایران) اما به این مکان نقل مکان نمیکند. ارباب نمیر با دختری از اهالی تفت ازدواج میکند و تصمیم میگیرد که باغ صدری را منزل و خانه جدید خود کند.
بعد از آمدن به این باغ شروع به بازسازی و مرمت آن میکند و البته ساخت و سازهایی را هم در این باغ انجام میدهد مانند زیر زمینی که برای انبار میوه‌های باغ در نظر گرفته شده بود. تالار باغ نیز مرمت شد و نقشی از پندار‌نیک، گفتار‌نیک و کردار‌نیک و همینطور فروهر در بالای این تالار ثبت شد که امروزه فقط نماد فروهر باقی مانده.
حوض سنگی در وسط این عمارت دلربا وجود دارد که وسعتی بالغ بر 500 متر مربع دارد و 95 فواره در آن بکار رفته که با آب قنات کار میکرده است. این باغ دارای تابستان‌نشین و زمستان‌نشین بوده که هم اکنون تابستان‌نشین باغ صدری که به طور قطع از مهمترین جاذبه های تفت می‌باشد، به هتل و رستوران تبدیل شده.
یکی دیگر از ویژگی‌های این باغ، دارا بودن بلندترین بادگیر تفت می‌باشد که روی تابستان‌نشین باغ صدری قرار گرفته. از درخت‌هایی که در این مکان وجود دارد میتوان به بید، کاج، توت، سرو و البته درختان میوه انگور و انار اشاره کرد.
باغ صدری تفت در 5 آذر 1379 و با شماره 2898 به ثبت ملی رسیده است.
  • 4
    چشمه تامهر تفتTaft Tamehr Fountain
چشمه تامهر تفت
چشمه تامهر تفت یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم تفت به حساب می‌آید که در 6 کیلومتری شهر تفت قرار گرفته و مردم زیادی از این چشمه استراحتگاه استفاده میکنند و آخر هفته‌های خود را در این تفرجگاه سر میکنند.
این چشمه تامهر نام دارد، دلیلی که برای نامگذاری این چشمه ذکر کرده‌اند این است که از بهار تا مهر آب نسبتا خنک و فراوانی دارد یعنی از نوروز تا پایان تابستان. البته با شروع پاییز آب چشمه کاهش پیدا میکند و گاهی هم کاملا خشک می‌شود.
چشمه تامهر در پای کوه سهراب قرار گرفته و آبی که از چشمه بیرون میاید بسیار گوارا و زلال می‌باشد و هم دمای خنکی دارد، اما آب کمی دارد اما همین آب کم از غنی‌ترین آبهای معدنی استان به حساب می‌آید.
اخیرا این تفرجگاه را مورد بازسازی و توسعه قرار دادند و به آن رسیدگی کردند، مثلا کناره جوب چشمه را سنگفرش کرده‌اند ، تعدادی آلاچیق به آن اضافه کردند و همینطور پارکینگی برای این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا تعبیه کردند.
چشمه تامهر از جمله بهترین و سرسبزترین جاذبه های تفت به حساب می‌آید، نقطه عطف این جاذبه، طبیعی بودن آن است.
  • 5
    آبشار دره گاهان تفتTaft Gahan Valley Waterfall
دره گاهان تفت
تفت سلطان شهرهای جاذبه‌های طبیعی است، به عنوان مثال یکی دیگر از جاذبه های تفت که به صورت طبیعی به این روز درآمده، آبشار و دره گاهان است که در 5 کیلومتری از شهر تفت و در جنوب روستای اسلامیه و تفت قرار دارد.
آبشار گاهان 20 متر ارتفاع داره و داخل دره‌ای در شیرکوه تفت قرار گرفته. این آبشار در برهه‌ای از سال خشک میشود که دلیل آن کمبود بارش‌های باران و برف می باشد. البته ممکن است به دلیل فصلی بودن آن نیز باشد، حتی برخی از قدیمی‌های تفت دلیل نامگذاری این دره و آبشار را همین گه گاهی بودن میدانند.
3 روایت برای نام این دره ذکر شده که عبارتند از :
  • کلمه گاهان به آیین و مراسمی از زرتشتیان اشاره میکند که هزاران سال پیش در این منطقه اجرا می‌شده.
  • دلیل دومی که برای آن ذکر کرده‌اند، چرای گاوها در فصول مختلف سال می‌باشد که این دره را گاوون نامگذاری کرده که به مرور زمان گاهان نام گرفته.
  • و دلیل سوم آن، همین فصلی بودن و موقتی بودن آن میدانند.
البته در محاورات و زبان مردم بومی تفت، این دره را گوهون هم خطاب قرار میدهند.
دره گاهان از 7 دره فرعی تشکیل شده است به نام‌های، دره اصلی، دره خشک، دره آلبالو، دره آب پلنگ، دره لانار، دره آبشار و دره بادگز.
زمانی که به تفت سفر کردید حتما به این آبشار سری بزنید که خستگی گشت و گذار در شهر را در کنید.

منتظر تکمیل لیست جاذبه های تفت باشید . بزودی …

اگر میخواهید با شهر تفت و تاریخچه آن آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.  

شهر تفت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383