چاه های تلا قشم، 366 چاه در دل جزیره


در جزیره قشم روستایی وجود دارد به نام لافت که مطمئنا یکی از بهترین روستاهای کل ایران است که میتوانید در سفرتان به قشم از این روستا بازدید داشته و با مردم خونگرمش آشنا شده و گپ و گفتی داشته باشید.
در روستای لافت، منطقه یا مکانی وجود دارد که کمتر درباره‌ش شنیده‌اید، مکانی پر از چاه‌های عمیق که در گذشته وظیفه آب‌رسانی را به مردم روستای لافت بر عهده داشته.
به این چاه‌ها، چاه های تلا میگویند، نه آن طلا به معنای آلیاژ، تلا اسم آن می‌باشد که در ادامه مطلب درباره معنی آن نیز صحبت میکنیم.
تاریخچه چاه های تلا قشم را به …

اگر دلتان میخواهد که بیشتر درباره چاه های تلا قشم بدانید با یگانه گشت و ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه ای مختصر از چاه های تلا قشم

میگویند این چاه‌ها را قبل از پیدایش اسلام و در زمان ساسانیان ساخته‌اند، البته برخی دیگر این موضوع را باور نداشته و میگویند، درست است که قبل از اسلام چاه‌ های تلا قشم ساخته شده‌اند، اما نه در زمان ساسانیان بلکه زمان هخامنشیان بنا شده است.
البته گروه دیگری نیز هستند که زمان ساخت این چاه‌های عمیق را، به دوران ماد‌ها نسبت میدهند.
در برخی از روایات و حتی صحبت‌های اهالی روستای لافت نیز مورد دیگری گفته شده و آن این است که در گذشته شخصی به نام خواجه کریم یا خواجه کرم در لافت زندگی میکرده و حاکم این روستا بوده، او برای اینکه کم آبی را جبران کند دستور ساخت این چاه‌ها را داده است.
موضوع جالب دیگری که درباره تاریخ چاه های تلا قشم وجود دارد این است که :
در سالیان دور روستای لافت، برای اینکه از چاه‌ها محافظت کنند، دو برج نگهبانی را مشرف به این منطقه می‌سازند تا از ورود دزدان آب به تک تک چاه‌ها جلوگیری کنند. نکته جالب این موضع اینجاست که بانوان عهده‌دار محافظت از چاه های تلا قشم بودند نه آقایان.
چاه های تلا قشم در 27 دی ماه 1377، همزمان با غار خربس قشم اما با شماره ای متفاوت به ثبت ملی رسیده است. شماره ثبت چاه های تلا 2195 می باشد.

چرا بانوان محافظ آب چاه های تلا قشم بودند؟

در مورد این موضوع یک روایت وجود دارد و آن این است که : میگفتند مردان نباید به آب نزدیک شوند چرا که بی‌حرمتی می‌شود و وجود مرد را طوری بی‌احترامی به قداست آب میدانستند.
اما آقایان وظیفه دیگری به عهده داشتند و آن لایروبی چاه‌ها بود که کار دشواری بود و از بانوان برنمی‌آمد. این لایروبی تقریبا هفته به هفته انجام میشد.
البته آقایان وظیفه دیگری نیز بر عهده داشتند که آن هم حمل آب به وسیله کندیل بود.
کندیل : چوبی است محکم و سخت که در دو طرف آن سطل‌های آب قرار میگیرد و به دلیل اینکه این کار سختی فراوانی داشت، مردها این کار سخت را تقبل کرده بودند.

معماری چاه های تلا قشم

بیایید تا درباره چاه های تلا قشم بیشتر آشنایتان کنیم:
این چاه‌ها در نزدیکی قلعه لافت قرار دارد که خود یکی از جاذبه‌های دیدنی لافت به شمار می‌رود. دلیل اینکه گذشتگان تصمیم به ساخت این قسمت از روستا گرفتند، جمع‌آوری آب‌های شیرینی بود که از بارش باران رخ میدهد.
زمانی که این چاه‌ها را میساختند درپوشی نیز برای آنها در نظر میگرفتند، این عمل هم برای سالم ماندن آب بود که گرد و خاک و یا جانوری درون آن نفوذ نکند هم برای خنک ماندن آب.
البته ملاتی که برای کف هر کدام از چاه‌ها در نظر گرفتند، از گچ بود، چرا که گچ آب را خنک‌تر نگه میدارد.
در گذشته 366 حلقه چاه در این منطقه وجود داشت. چرا 366 حلقه؟
این موضوع دلیلش این بود که هر کدام از چاه‌ها تامین یک روز از آب روستا را به عهده داشت و در آن زمان که این چاه‌ها را شروع به ساختن کردند سال کبیسه بوده بنابراین 366 حلقه چاه ساخته شده است.
اما متاسفانه امروزه کمتر از 100 حلقه را میتوانید مشاهده کنید چون برخی از آنها با شن و ماسه در طی سالیان پر شده‌اند، برخی دیگر لایروبی نشدند و بنابراین قابل استفاده نیز نیستند.
هر کدام از چاه های تلا قشم، عمقی معادل 3 تا 10 متر دارند و شکل هر کدام از آنها نیز متفاوت است، گاهی مربع، گاهی مستطیل، گاهی دایره و برخی نیز شکل هندسی نامنظمی دارند.
نکته جالب دیگر این است که هر کدام از چاه‌ها نام خاص خود را داشته. نام هر کدام از چاه ها، برگرفته از نام کسی بوده که آن چاه را حفر کرده است.

در کنار بازدید از چاه های تلا قشم میتوانید با مردم خونگرم روستای تاریخی لافت نیز هم صحبت شوید.

وجه تسمیه چاه های تلا قشم

مقصود از واژه تلا، آلیاژ طلا نیست بلکه معنی دیگری دارد. تلا از ترکیب دو واژه “تل” و “آو” تشکیل شده است.
در زبان جنوبی تل به معنی تپه است و آو به معنی آب، ترکیب این دو واژه، کلمه‌ای را میسازد به نام تلاو، اما به مروز زمان “و” از آخر کلمه حذف شده و به تلا تبدیل شده.
معنی تلا نیز، چاه های آب کنار تپه می‌باشد.

راستی این مطلبو نباید از دست بدی: جاذبه های قشم

بهترین زمان بازدید از چاه های تلا قشم

قطعا میدانید که برای سفر به قشم فصل تابستان و اواخر فصل بهار، جز فصول گرم سال برای قشم می‌باشند، بنابراین باید در فصل‌های سرد سال اقدام به سفر به قشم کنید.
بهترین فصل برای بازدید از چاه های تلا قشم و همینطور خود جزیره، فصل پاییز و زمستان و البته اوایل بهار است.
چاه های تلا چه در فصول سرد و چه در فصول گرم دیدنی است اما زمانی که آب در چاه‌ها باشد، جذابیت بازدید را دو چندان میکند.

آدرس و ساعات بازدید و قیمت ورودی چاه های تلا قشم

آدرس و ساعات بازدید : چاه های تلا در روستای لافت قشم قرار گرفته، و آدرس دقیق را میتوانید در لوکیشن زیر مشاهده کنید. برای بازدید از این جاذبه از ساعت 09:00 صبح الی 17:00 میتوانید اقدام کنید.
هزینه ورودی : برای بازدید از چاه های تلا قشم، هیچگونه هزینه‌ای نیاز نیست که پرداخت کنید.
مدت زمان مورد نیاز برای بازدید : برای بازدید از چاه های تلا زمان مورد نیازی که توصیه شده است بین 20 تا 40 دقیقه می‌باشد.
چاه های تلا قشم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383